Kelik,kelik dan kelik lagi..

Followers

Labels

1utama (2) Abang (23) Aku (97) AMT (1) Arokaya (1) Babywearing (3) Bibik (5) Birthday (9) Boikot (1) Breastfeeding (21) Buah Mariam (2) Cinta (2) Cloth Diapers (5) Contest (4) Dania (28) Danny Rayyan (45) Dhiya (27) Di Dapur dan Makan2 (11) EBM (6) Emak (1) En Somi (8) Event (5) Exam (1) Family (30) Family Planning (2) Feeling-feeling (2) Friend (9) Friends (21) Gadget (6) Gaji (1) Games (1) Gathering (7) Hamster (2) handphone (4) Herbalife (3) Hiking (4) Hobby (13) htc (2) Info (1) Jalan-jalan (24) Jiran (1) Kampung (2) Kereta (4) Kerja (10) Kewangan (1) MA (2) Me (61) Movie (4) My Car (1) My Pet (4) Occasion (1) Outdoor (8) Pembedahan Tonsil (13) PGL (1) Philipphine (1) Phuket (2) Pregnancy (22) Quiz (1) Raya (4) Review (1) Rina (2) Runs and Walks (11) Sabah (1) Sakit (11) Sales (1) Scene (1) Sekolah (6) Senam (1) Sewing (2) Shopping (3) Sothys (2) Supplement (5) Tadika Krista (3) Tagged (2) Teater (3) Thai Massage (1) Traffic (1) Twitter (9) Twtup (6) Vacation (10) Wordless Wednesday (3) Work (2) XPDC (8)

1.16.2010

Mini Garden

Asyik berkebun di Farmville, sesekali nak juga berkebun secara realiti
Sejak aku di tingkatan lagi, aku gemar mengumpul cactus..
Dah macam2 bentuk dan jenis yang aku beli..
Tapi kadang2 hidup beranak pinak, dan kadang2 mati begitu saja..


Ni koleksi cacti yang aku ada sekarang..
Antaranya ada yang aku ambil anak dari rumah mak.
Yang dirumah mak pun rata2 aku yang tanam dulu..
Ada juga yang aku beli dari Cameron Highlands
Ada juga yang kubeli dari Pameran MAHA beberapa tahun lepas..

Kusuka tanak pokok cactus ni kerana sangat la senang untuk menjaganya..
Kalau anda seorang yang buzy tapi minat berkebun apa kata anda menanam cacti..
Senang dijaga kerana tidak perlu kerap untuk menyiramnya..
Hanya seminggu sekali...
Dan sebulan sekali anda siraminya dengan air baja untuk meningkatkan produktivinya membiak..
Dan bila sudah beranak pinak, kuubah anaknya kepasu lain.


Ini pula pokok setawar..
Pun sudah beranak pinak..


Ini pokok duit2..
Pokok 'ong' pada kepercayaan kaum cina..
Cara pokok ini tumbuh mengikut tuan yang menanamnya..
Kalau tuannya 'rimbun' rimbunlah pokoknya..
Ku tanam pokok ini hanya dengan sehelai daun yang kuambil dari ibuku..
Hanya cocok daun ke tanah, dan tumbuhlah pokoknya..


Kuimpikan rumah yang dikelilingi dengan taman yang luas,
Tapi apakan daya, ini sajalah mini gardenku.. Di balkoni rumahku di tingkat 5..
Sila abaikan model tidak bertauliah itu..

p.s: Balkoni - tempat lepak sambil tengok ragam manusia..

No comments:

Post a Comment