Kelik,kelik dan kelik lagi..

Followers

Labels

1utama (2) Abang (23) Aku (97) AMT (1) Arokaya (1) Babywearing (3) Bibik (5) Birthday (9) Boikot (1) Breastfeeding (21) Buah Mariam (2) Cinta (2) Cloth Diapers (5) Contest (4) Dania (28) Danny Rayyan (45) Dhiya (27) Di Dapur dan Makan2 (11) EBM (6) Emak (1) En Somi (8) Event (5) Exam (1) Family (30) Family Planning (2) Feeling-feeling (2) Friend (9) Friends (21) Gadget (6) Gaji (1) Games (1) Gathering (7) Hamster (2) handphone (4) Herbalife (3) Hiking (4) Hobby (13) htc (2) Info (1) Jalan-jalan (24) Jiran (1) Kampung (2) Kereta (4) Kerja (10) Kewangan (1) MA (2) Me (61) Movie (4) My Car (1) My Pet (4) Occasion (1) Outdoor (8) Pembedahan Tonsil (13) PGL (1) Philipphine (1) Phuket (2) Pregnancy (22) Quiz (1) Raya (4) Review (1) Rina (2) Runs and Walks (11) Sabah (1) Sakit (11) Sales (1) Scene (1) Sekolah (6) Senam (1) Sewing (2) Shopping (3) Sothys (2) Supplement (5) Tadika Krista (3) Tagged (2) Teater (3) Thai Massage (1) Traffic (1) Twitter (9) Twtup (6) Vacation (10) Wordless Wednesday (3) Work (2) XPDC (8)

9.08.2009

Kuih Raya

Susah bila memory card usb converter hilang..
Gambar banyak dalam hp tp xleh nk tnsfer ke pc...
Ni pun pakai blutooh.. leceh skit bila melibatkan pic yg banyak..

Semalam..
Aku senyum sampai ke telinga..
Sebab buat pertama kali dalam hidup, berjaya buat kuih raya..
Walaupun kuih biskut tu simple je..
Tapi at least aku bangga..

Dengan menggunakan oven cikai aku tu..
Berhasil jgk biskut aku ni.. satu2 kuih raya yg aku buat tahun ni..
Bukan xnak buat, perasaan nk buat tu berkobar2..
Tapi electric oven aku tu leceh skit..
Sebab xleh adjust temperature dia..
So selalu panas melampau dan menghanguskan masakan aku..

Untuk bakar2 ikan, grill ke ok la..
Tp untuk buat kek n pastry susah skit..




Tada..
Ni la hasilnya.
Conrnflakes Madu..
Belajar buat ni ngan Wie masa Wie keje kedai bakery dulu...
Dah jadi my fav sejak dulu lg..

So cara2nya untuk kawan2 buat yer...

CornFlakes Made (-+ 50 biji)

Bahan2:

  • Setengah buku mentega
  • Setengah cawan gula pasir
  • Cornflakes 250g
  • Lima sudu besar Madu
  • Ceri merah/hijau untuk hiasan
  • Cawan Kertas

Cara2:

  • Cairkan mentega dan gula diatas api sederhana
  • Kacau hingga cair
  • Masukkan madu dan ceri yg dihiris
  • Padamkan api dan masukkan cornflakes
  • Gaul hingga sekata
  • Masukkan sesudu adunan ke dalam cawan kertas
  • Hias lebihan ceri di atas cornflakes
  • Bakar selama 10 min atau sehingga warna bertukar keemasan


No comments:

Post a Comment